Att vara för få eller för många är inte frågan

– SPonsrad artikel

Innan vi frågar om vi är för få eller för många behöver vi förstå vad vår tid används till och vilket värde arbetet faktiskt ska skapa.

Skriven av
Klas Fjärstedt
den
25/6/2026
Kategori
Krönika

”Att vara för få eller för många” är inte (den första) frågan. Vilken kan det då vara …? Innan vi svarar på det behöver vi först landa i det faktum att vi har exakt lika många timmar att tillgå per dygn. Det råder en absolut rättvisa kring det. Vi har 24 timmar att spendera – oavsett vem vi är och vad vi gör.

Frågan blir således: vad ska vi göra och inte göra med alla dessa timmar? Måndagar till fredagar årets samtliga veckor med undantag för semester vet vi att åtta stycken av dessa timmar är dedikerade att spendera i arbetsgivarens tjänst (om vi är anställda).

”I cannot make my days longer so I strive to make them better.”
– Henry David Thoreau

Ibland hör jag att man vill bli fler. Då blir jag alltid lite nyfiken. Fler till vadå? Har vi koll på vad det är vi faktiskt gör?

Vad konsumerar vår kapacitet?

Vår kapacitet i timmar är alltså åtta men vad konsumeras vår samlade kapacitet av? Allt arbete kan grovt delas in i tre kategorier: värdeskapande arbete, icke värdeskapande med nödvändigt arbete och slöseri. Och tyvärr är det så att en inte obetydande del generellt sett går till slöseri och icke värdeskapande med nödvändigt arbete.

Är bara det vi ser värdeskapande? Nej, att tänka och att reflektera är i allra högsta grad en värdeskapande aktivitet. Hur prioriterar du det? Det är inte minst i det osynliga som utforskningen sker. När vi observerar, iakttar och reflekterar. Fastna inte i fällan och tro att bara det synliga är ”riktigt jobb”.

För få eller för många? Det handlar snarare om vid vilket tillfälle vi ska ställa oss frågan. Ställer vi frågan vid fel tillfälle riskerar det att bli förödande. Tänk om vi blir fler som gör icke värdeskapande jobb. Först måste vi alltså veta var vi ska och varför. Börja med små team och små experiment – men med stora ambitioner.

Ju mer komplex kontext desto mindre relevant att stanna upp för länge i frågan om vi är för få eller för många. Börja därför inte i kapacitetsfrågan – börja med att visualisera vad ni gör och definiera arbetet utifrån syfte, värde och slöseri. Sen kan ni fundera på hur många ni behöver vara. Frågan är alltså inte om vi är för få eller för många. Frågan är om vi vet vilket värde vi försöker skapa.

Taggar: