Meningsfulla partnerskap som skapar värde på flera nivåer

– SPonsrad artikel

Företag kan bidra till Sverige för UNHCR:s livsviktiga arbete och samtidigt stärka både varumärke och engagemang. Jessica Worley berättar hur partnerskap skapar stolthet och verklig förändring.

Skriven av
Redaktionen
den
7/10/2025
Kategori
Företagskultur
Vi träffade Jessica Worley, HR och administrativ chef på Sverige för UNHCR, för att prata om hur företag kan bidra till UNHCR:s livsviktiga arbete – och samtidigt stärka både varumärke och medarbetarengagemang. Genom långsiktiga partnerskap, julgåvor och gemensamma initiativ visar Jessica hur företag kan göra verklig skillnad för människor på flykt.

Sverige för UNHCR finns både när katastrofen slår till och långt efter att medierna tystnat. Varför är kontinuerligt stöd från företag så viktigt för er verksamhet?

Bara 1 procent av UNHCR:s budget finansieras av FN. Resten – 99 procent – måste vi samla in från stater, företag och privatpersoner varje år. Normalt når vi omkring hälften av budgeten, men i år är det värre än någonsin när stora givare kraftigt minskat eller helt dragit in sitt stöd. Företagens roll är därför helt avgörande, inte bara i det akuta skedet när en kris uppstår – utan också för att vi ska kunna finnas kvar i bortglömda kriser när mediernas blickar riktas åt något annat håll.


Hur påverkar långsiktiga partnerskap möjligheten att verkligen göra skillnad för människor på flykt och varför är det relevant för medarbetarna?

Ett långsiktigt partnerskap är viktigt för att UNHCR ska veta vilka förutsättningar som finns och kunna planera hjälpinsatserna bättre. Långsiktighet för ett företag är viktigt för att kunna fördjupa och bygga partnerskapet på ett helt annat sätt tillsammans med både medarbetare och kunder. Ett framgångsrikt partnerskap ska gärna vara holistiskt och involvera alla delar i ett företag. Att ha ett partnerskap under flera år skapar det.


Ni beskriver att företag som engagerar sig skapar stolthet och glädje hos personalen. Kan du ge konkreta exempel på hur detta märks internt hos en partnerorganisation?

Vi ser tydligt att allt fler företag arbetar aktivt för att göra givande till en naturlig del av sin verksamhet. Det beror förstås på att medarbetare idag är mer medvetna om de globala utmaningar som finns.
Krasst skulle jag säga att allt fler medarbetare förväntar sig att arbetsgivaren ska göra gott. Exempel kan vara insamlingar hos personalen där företaget sen matchar det som samlats in, att ett konsumtionsföretag låter sina kunder exempelvis skänka 20 kr i kassan, eller att vi kommer och berättar vilken effekt företagets pengar gör för människor på flykt. Ur ett HR-perspektiv ser vi att företagens engagemang ofta blir en katalysator för kulturutveckling. När företag involverar medarbetarna i olika typer av insamlingar bidrar det inte bara till insamlingen utan även till en känsla av gemensamt syfte vilket skapar stolthet och i förlängningen stärker företagets employer brand.


Hur påverkar ett företags engagemang UNHCR:s mottagare och kundernas uppfattning om företaget? Kan ni ge exempel på när partnerskap har stärkt ett företags varumärke samtidigt som medarbetarna blivit stolta?

När ett företag engagerar sig på djupet får det effekter både externt och internt. För människor på flykt betyder det konkret, ofta livräddande hjälp. För företaget blir det en fråga om kultur och varumärke bland annat genom att medarbetarna känner att deras arbetsgivare tar ansvar och agerar i en tid med växande globala utmaningar. Många av våra partners berättar att deras engagemang har stärkt relationen till kunder och ökat stoltheten internt. Idag är ju samhällsansvar nästan en hygienfaktor – det förväntas både av kunder och spelar en allt större roll ur ett ”employer branding”-perspektiv. Det kan helt enkelt hjälpa till att göra så att företag sticker ut positivt.


Vad bör företag tänka på för att säkerställa att engagemanget känns genuint?

Ur ett HR-perspektiv är det avgörande att engagemanget är förankrat i företagets kultur och värderingar - att det finns i företagets DNA. Om det bara dyker upp i enskild kampanj kan det kännas ihåligt. Men när engagemanget genomsyrar verksamheten och blir en naturlig del av företagskulturen, då blir det trovärdigt.


Hur bör företag kommunicera sitt partnerskap internt för att skapa stolthet hos medarbetarna, utan att det upplevs som yttre PR?

Genom att göra det till en del av teamkänslan. Det handlar om att skapa mening och förståelse för varför man valt att engagera sig, Att visa varför företaget valt att engagera sig, att lyfta berättelser från människor som fått hjälp, och att uppmuntra aktiviteter där medarbetare deltar. När kommunikationen är ärlig, konsekvent och del av de interna HR-processerna blir den trovärdig – och upplevs inte som PR. Det blir både meningsfullt och stärker gemenskapen.

Taggar:
Redaktionen

VDsvepets redaktion med frilansande experter erbjuder allt från grundläggande informationsavsedda artiklar, till djupgående trender och vidare till tips för att få arbetslivet mer framgångsrikt.